Is er iemand in jouw familie of vriendenkring overleden en is het tijd om de woning van deze persoon schoon te maken en te ontruimen? Dit is vaak een lastige taak waar veel emoties bij naar boven komen. Een huis draagt immers veel herinneringen aan iemand met zich mee. Daarnaast moet je waarschijnlijk al een hoop andere dingen regelen rondom het overlijden, zeker als het om een familielid gaat. Het ontruimen van een woning is vaak een taak die blijft liggen, terwijl het wel belangrijk is om extra kosten te voorkomen. In dit artikel geven we je tips voor het schoonmaken en ontruimen van een woning!
Een bedrijf inschakelen voor het ontruimen
De schoonmaak en het ontruimen na overlijden is één van de taken waar mensen vaak het meest tegenop zien. In veel gevallen blijft er ook amper tijd over voor deze taak, aangezien er al zoveel is dat je moet regelen. Gelukkig hoef je dit niet per se zelf te doen, je kunt er gewoon een gespecialiseerd bedrijf voor inschakelen. Dit kost je natuurlijk wel geld, maar het scheelt een hoop tijd en gedoe en zorgt ervoor dat jij minder aan je hoofd hebt. Een ontruimingsbedrijf zorgt ervoor dat de ontruiming van de woning snel en soepel verloopt en dat er niets vergeten wordt. Zo weet je zeker dat je de woning schoon en goed op kunt leveren.
Probeer het niet te overhaasten
Aangezien het geen leuke taak is, willen mensen er vaak zo snel mogelijk vanaf zijn. Toch raden we je aan om het ontruimen van een woning niet te overhaasten. Maak ook geen overhaaste beslissingen waar je later spijt van kunt krijgen, bijvoorbeeld op het gebied van de inboedel. Als iemand is overleden, wil je de inboedel waarschijnlijk nog verdelen of verkopen. Kies er niet te snel voor om dingen weg te doen in een emotionele staat. Voor de herinneringen kan het immers fijn zijn om bepaalde objecten te houden. Maak een checklist voor jezelf met wat er allemaal moet gebeuren voordat de woning ontruimd wordt. Zo weet je zeker dat je niets vergeet en kun je rustig alle punten op je lijst afwerken.
Vergeet de administratieve zaken niet
Als je erg praktisch ingesteld bent, ben je misschien geneigd om administratieve zaken over het hoofd te zien. Let hiermee op, want het kan je een hoop extra kosten opleveren. Denk bijvoorbeeld aan een huur die niet op tijd opgezegd is of een hypotheek die doorloopt omdat het overlijden te laat door is gegeven. Vergeet ook eventuele abonnementen of verzekeringen niet op te zeggen die aan de woning gekoppeld zijn en kijk na of er nog rekeningen openstaan of lidmaatschappen lopen die je op moet zeggen.